Huishoudelijk reglement

De vereniging is opgericht op 1 maart 1922 en heeft als doel het doen beoefenen van de tennis en padel sport.

 

Zij tracht haar doel te bereiken door het geven van gelegenheid tot het beoefenen van de tennis en/of sport en het, waar mogelijk, bevorderen van het tennis- en padelspel in het algemeen inclusief sportief gedrag.

Zij zorgt dat hiervoor trainingen worden gegeven die kunnen leiden tot verhoging van het spelpeil, het uitschrijven en organiseren van wedstrijden en het deelnemen aan wedstrijden, speciaal de door de KNLTB georganiseerde competities.

 

De vereniging is hiervoor aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennisbond (KNLTB)

De vereniging is ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel te Eindhoven onder dossiernummer 40235072.

 

RECHTEN EN VERPLICHTINGEN DER LEDEN

 

Art. 1

 

De leden zijn verplicht zich strikt te houden aan het geldende baanreglement en aan de schriftelijke of mondelinge aanwijzingen van het bestuur, de accommodatiecommissie en de groundsman.

Bij het spelen op de tennis- en padelbanen is tenniskleding en tennisschoeisel voorgeschreven conform de voorschriften van de KNLTB.

 

Art. 2

 

De leden zijn verplicht:

 

  1. tot naleving van het bepaalde in de Statuten en het Huishoudelijk Reglement en alle overige reglementen welke bij de vereniging van kracht zijn.

 

  1. tot het opvolgen van de reglementen en aanwijzingen van bestuurs- en commissieleden en, voor wat betreft het bespelen van de ter beschikking gestelde banen, de groundsman.

 

  1. tot het dragen van tenniskleding en tennisschoenen of padelkleding en padelschoenen bij het gebruik van de ter beschikking gestelde banen, een en ander met inachtneming van hetgeen daarover is bepaald door de KNLTB en/of de vereniging.

 

  1. tot het betalen van de contributie en, indien verschuldigd, het entreegeld en/of trainingsgeld en/of de competitiebijdrage en/of de eventuele afkoopsom voor bardiensten binnen de door de vereniging gestelde termijn.

 

  1. tot het, althans voor wat betreft de seniorleden vanaf 18 jaar, verrichten van werkzaamheden ten behoeve van de vereniging gedurende twee dagdelen op seizoenbasis, welke werkzaamheden dienen te bestaan uit het vervullen van bardienst, conform het gestelde in het bardienstreglement.

In uitzonderlijke gevallen, zulks uitsluitend na verkregen goedkeuring namens het bestuur van de vereniging, kunnen de werkzaamheden op andere wijze worden ingevuld of worden afgekocht. Het bedrag wordt door het bestuur vastgesteld.

 

  1. adreswijzingen, waaronder wijziging van het e-mailadres alsmede telefoonnummer, ten spoedigste aan de ledenadministratie en/of het secretariaat door te geven.

 

  1. aanmeldingen van leden te laten geschieden bij de secretaris en/of penningmeester van het bestuur of een andere daartoe door het bestuur aangewezen persoon.

 

  1. afmeldingen van leden te laten geschieden vóór 1 december van het nieuwe tennisseizoen bij de secretaris en/of penningmeester van het bestuur of een andere daartoe door het bestuur aangewezen persoon.

Bij afmeldingen ná voornoemde datum is het bestuur gehouden de contributie van het daaropvolgende seizoen aan het desbetreffende lid in rekening te brengen.

 

  1. Bij toernooien/competities/activiteiten kan het bestuur besluiten om vrije banen te gebruiken.

 

Art. 3

 

De leden zijn gerechtigd:

 

  1. tot hetgeen voortvloeit uit het bepaalde in de Statuten en het Huishoudelijk Reglement.

 

  1. tot het bespelen van de aan de vereniging ter beschikking gestelde tennisbanen en padelbanen, alsmede tot het gebruik maken van de aan de vereniging behorende accommodatie, een en ander binnen de ter zake geldende voorschriften.

 

  1. tot het bijwonen van alle bijeenkomsten (met uitzondering van bestuurs- en commissievergaderingen), wedstrijden en andere evenementen van de vereniging.

 

d          tot het bijwonen van een gedeeltelijke bestuursvergadering, zulks op speciaal en schriftelijk verzoek van het desbetreffende lid en alleen ter behandeling van een door het betreffende lid ingediend agendapunt of toevoeging daarvan op die agenda.

 

VERGADERINGEN

 

Art. 4

 

De vergaderingen van het bestuur worden gehouden zo dikwijls als de voorzitter of tenminste 3 bestuursleden dit wenselijk achten.

De voorzitter heeft in deze vergadering de leiding en is bevoegd de spreektijd van alle leden bij ieder agendapunt te limiteren, alsmede de vergadering te schorsen of te verdagen.

 

Art. 5

 

Een bestuursvergadering wordt bijeengeroepen door middel van verzending van een schriftelijke convocatie aan ieder bestuurslid. Tot het bijeenroepen van een bestuursvergadering is de voorzitter bevoegd. Hij is daartoe verplicht op verzoek van tenminste 3 bestuursleden. Indien aan dit verzoek binnen 14 dagen geen gevolg wordt gegeven en de bestuursvergadering niet binnen 14 dagen na indiening van het verzoek wordt gehouden, zijn de verzoekers zelf tot bijeenroeping bevoegd.

 

Art. 6

 

Kandidaatstelling voor een door de algemene vergadering te verkiezen functionaris geschiedt door het bestuur en/of door 5 senior- of ereleden.

Kandidaatstelling voor het bestuur geschiedt, nadat het bestuur zich heeft vergewist, dat de te stellen kandidaten een eventuele benoeming zullen aanvaarden.

Kandidaatstelling door de leden geschiedt door middel van inlevering bij de secretaris van een daartoe strekkende schriftelijke verklaring, vergezeld van een bereidverklaring van de gestelde kandidaat, uiterlijk 7 dagen vóór aanvang van de algemene vergadering.

 

Art. 7

 

Een besluit van, of benoeming door de algemene vergadering, niet rechtstreeks betrekking hebbende op een agendapunt der vergadering, is ongeldig, met inachtneming van het gestelde in de statuten.

Een uitzondering op deze regel geldt, indien een zodanig besluit is genomen, of een zodanig benoemde is gekozen met minstens 2/3 van het aantal geldig uitgebrachte stemmen, blanco stemmen daaronder niet begrepen, en naar aanleiding van een voorstel, dat naar het oordeel van het bestuur als urgent is te beschouwen, mits zijnde geen voorstel tot ontzetting, statutenwijziging of ontbinding der vereniging.

 

Art. 8

 

De agenda der algemene vergadering bevat, behalve de uit de statuten of de voorgaande artikelen van dit reglement voortvloeiende punten, ieder voorstel, dat tenminste door 5 leden schriftelijk bij de secretaris is ingediend, alsmede al hetgeen tot bijeenroeping der vergadering bevoegden daarin wensen op te nemen.

 

Art. 9

 

Alle op de agenda ener vergadering voorkomende punten worden in die vergadering behandeld.

Bij ieder punt wordt tevens behandeld ieder mondeling door een lid staande de vergadering gedaan voorstel, hetwelk rechtstreeks met het aan de orde zijnde agendapunt samenhangt, mits, in geval van een algemene ledenvergadering, ondersteund door tenminste 4 andere leden.

 

 

COMMISSIES

 

Art. 10

 

De algemene ledenvergadering kan één of meerdere commissies benoemen, met algemene of bijzondere opdrachten, welke zich niet mogen uitstrekken buiten de grenzen der bevoegdheden van de benoemde commissie.

Deze commissie en de door het bestuur ingestelde commissies blijven te allen tijde verantwoordelijk tegenover de instantie die hen heeft benoemd.

Bij of na de benoeming kunnen tevens de bevoegdheden en verplichtingen van iedere commissie worden geregeld of gewijzigd.

De commissies, met uitzondering van de commissie als bedoeld in artikel 10 lid 4 van de statuten (kascontrolecommissie), kunnen te allen tijde door het bestuur worden ontbonden.

Ook kunnen één of meer leden daarvan als zodanig door het bestuur worden ontslagen en al dan niet door anderen worden vervangen.

 

Art. 11

 

De commissie, als bedoeld in artikel 10 lid 4 van de statuten en zoals in artikel 10 van dit reglement omschreven, bestaande uit tenminste 2 leden, wordt bij haar benoeming telkens geldend voor 2 jaar, aangevuld met een plaatsvervangend lid, dat bij ontstentenis van één van de commissieleden diens plaats zal innemen.

Dit plaatsvervangend lid zal in het volgende verenigingsjaar, bij voorkeur, door de algemene vergadering worden benoemd tot lid van de commissie in de plaats van dat lid van de commissie, dat het langst in de commissie zitting heeft gehad.

 

Art. 12

 

Het bestuur benoemt voor de duur van 1 jaar de diverse commissies, met uitzondering van de commissie zoals in artikel 11 van dit reglement omschreven.

De zittingsduur kan door het bestuur stilzwijgend worden verlengd. Bestuursleden kunnen eveneens zitting hebben in commissies.

 

Art. 13

 

De algemene ledenvergadering wordt minimaal één keer per jaar gehouden en voorts zo dikwijls als het bestuur of minimaal 1/10 gedeelte van de stemgerechtigde leden dit noodzakelijk achten.

 

BESLUITVORMING

 

Art. 14

 

Verlangt omtrent een aan de orde gesteld voorstel geen der stemgerechtigde leden stemming, dan wordt gerekend dat het voorstel is aangenomen.

In het tegenovergestelde geval wordt tot stemming overgegaan.

Indien meerdere personen voor een functie kandidaat zijn gesteld, wordt tot stemming overgegaan.

 

Art. 15

 

Indien de gevoeligheid dit vereist, geschiedt de stemming over personen d.m.v. van getekende briefjes. Ter bepaling van het resultaat der stemming blijven ongeldige en blanco stemmen buiten beschouwing. Een stem is ongeldig, indien op de stembriefjes iets anders is aangegeven dan noodzakelijk is voor het uitbrengen van de stem.

Indien een ingediend voorstel niet de vereiste meerderheid heeft verworden, is het niet aangenomen.

 

Art. 16

 

In geval van verkiezing wordt over iedere benoeming apart gestemd.

Door de algemene vergadering kan slechts worden gekozen een persoon, die kandidaat is gesteld op de wijze als in de Statuten en Huishoudelijk Reglement is geregeld.

Dit geldt niet ten aanzien van de benoeming van ereleden.

Besluiten worden genomen met meerderheid van stemmen, tenzij in de Statuten of het Huishoudelijk Reglement anders is bepaald.

Bij staking van de stemmen wordt een voorstel als verworpen beschouwd.

 

 

BESTUUR

 

Art. 17

 

De op statutaire wijze tot lid van het verenigingsbestuur benoemde, is verplicht het bestuurslidmaatschap te aanvaarden. Hij kan echter te allen tijde als zodanig aftreden.

Hij is bevoegd tot het bijwonen van alle bestuursvergaderingen, tot het daarin voeren van het woord en het daarin uitbrengen van zijn stem.

Ieder bestuurslid heeft 1 stem en het stemrecht mag niet door middel van een gemachtigde worden uitgeoefend. Een bestuurslid wordt gekozen voor een zittingstermijn van 3 jaar en treden af volgens een voorafgaand en bij de algemene vergadering bekend “rooster van aftreden”.

De aftredende functionarissen zijn terstond herkiesbaar mits zij vooraf te kennen hebben gegeven zich niet meer voor een bestuursfunctie beschikbaar te willen stellen.

Een bestuurslid, gekozen ter vervulling van een tussentijds ontstane vacature, treedt af op het tijdstip waarop het lid dat hij vervangt, volgens het rooster had moeten aftreden.

 

Art. 18

 

In de eerste vergadering van het bestuur na de algemene vergadering wordt een vicevoorzitter gekozen. Deze neemt bij ontstentenis van de voorzitter diens werkzaamheden waar.

Bij ontstentenis van de vicevoorzitter of van een ander bestuurslid worden diens werkzaamheden waargenomen door één of meer door het bestuur uit zijn midden gekozen leden.

Blijvende ontstentenis van één of meerdere bestuursleden is niet van invloed op de bevoegdheden van het bestuur. In geval van blijvende ontstentenis van alle bestuursleden fungeren de aanwezige, laatstelijk reglementair afgetreden bestuursleden als tijdelijk bestuur.

 

Art. 19

 

Schade aan de vereniging of één harer bezittingen toegebracht of mede veroorzaakt door een lid, kan door het bestuur geheel of ten dele op dat lid worden verhaald.

 

SCHORSING

 

Art. 20

 

  1. Leden die handelen in strijd met de Statuten en/of het Huishoudelijk Reglement van de vereniging en die de besluiten van de algemene vergadering en/of het bestuur van de vereniging niet in acht nemen, kunnen door het bestuur worden geschorst voor maximaal 4 weken.

 

  1. Voor een schorsing langer dan 4 weken dient het bestuur de goedkeuring te hebben verkregen door de algemene vergadering.

 

  1. Geschorste leden zijn verstoken van alle rechten welke uit het lidmaatschap voortvloeien, doch behouden het recht op de algemene vergadering, waar hun schorsing of het besluit daartoe wordt behandeld, aan de beraadslagingen daarover deel te nemen.

 

  1. Schorsing door de KNLTB brengt automatisch schorsing als lid van de vereniging met zich mee, echter met een maximale tijdsduur van 4 weken.

 

 

VERPLICHTINGEN VAN HET BESTUUR

 

Art. 21

 

Het bestuur is verplicht op overzichtelijke wijze een volledige administratie bij te houden van;

  1. namen, adressen (inclusief e-mailadres) en pasfoto’s van de in artikel 3 der Statuten bedoelde personen;

 

  1. presentielijsten en notulen van alle algemene vergaderingen en bestuursvergaderingen;

 

Van de onder a bedoelde administratie moet aan ieder lid, die daar met een gegronde reden om verzoekt, binnen 1 week inzage worden verstrekt.

 

 

AANMELDING EN TOELATING

 

Art. 22

 

  1. Op het aanmeldingsformulier, als bedoeld in artikel 4 lid 1 van de Statuten, dient tenminste opgave gedaan te worden van: naam, voornamen, adres, woonplaats, e-mailadres, geboortedatum en pasfoto.

 

  1. Het bestuur beslist over de toelating van leden; bij niet toelating door het bestuur van een senior- en/of juniorlid, kan de betreffende persoon in beroep gaan bij de algemene vergadering.

 

 

GEDRAGSREGELS

Art. 23

  TPV Shaile hanteert de gedragsregels voor begeleiders met daarin aandacht voor grensoverschrijdend   gedrag, zoals de gedragsregels zoals NOC*NSF die heeft opgesteld. Meer informatie over het   tuchtrechtsysteem van de KNLTB en het Instituut Sportrechtspraak (ISR) vind je op de volgende website:   https://www.knltb.nl/alles-over-de-knltb/regels-en-gedrag/fair-play/gedragscodes-en-reglementen/

 

Art. 24

  TPV Shaile heeft een vertrouwenspersoon in de persoon van Femke Roffelsen. Meer informatie is te vinden       op de website van TPV Shaile https://www.shaile.nl/vertrouwenspersoon. Zij is ook te bereiken via        [email protected]

 

 

 

ROOKBELEID

 

Art. 25 TPV Shaile wil een gezonde en sportieve omgeving bieden voor al haar leden, bezoekers en vrijwilligers.

Daarom hanteren wij het volgende rookbeleid:

 

·        Rookvrije sportomgeving Ons sportpark en alle bijbehorende faciliteiten (velden, kleedkamers, tribunes, kantine en speeltuin) zijn volledig rookvrij. Dit geldt voor zowel traditionele tabak als elektronische sigaretten en vapes. Wij vinden het belangrijk dat jeugdleden niet in aanraking komen met rook en geen aanleiding krijgen om zelf te gaan roken. Een rookvrije sportomgeving draagt bij aan een gezonde en veilige plek waar kinderen met plezier kunnen sporten.

·        Respectvol naar elkaar Wij vragen iedereen om dit beleid te respecteren en elkaar op een vriendelijke manier te herinneren aan de afspraken.

·        Consequenties overtreding rookbeleid Een overtreder zal worden geregistreerd. Na aantal waarschuwingen zal er een gesprek plaatsvinden met het bestuur. Vervolgens zal er na één keer boete van € 50,00 worden gegeven. Het bestuur behoudt zich het recht voor om mensen die het rookbeleid herhaaldelijk overtreden te verzoeken het terrein te verlaten.

·        Communicatie Het rookbeleid wordt duidelijk gecommuniceerd via onze website, nieuwsbrieven en borden op het terrein, zodat alle leden en bezoekers op de hoogte zijn.

Met dit rookvrije beleid dragen we samen bij aan een gezonde en sportieve omgeving voor iedereen.

 

SLOTBEPALING

 

Art. 24

 

Desgewenst ontvangen alle leden van de secretaris 1 exemplaar van het Huishoudelijk reglement. Dit is eveneens van toepassing voor de Statuten der vereniging met dien verstande dat het bestuur is gerechtigd hiervoor een door de algemene vergadering vastgestelde vergoeding te vragen.

 

 

 

TPV Shaile                                                                                 oktober 2024

Huishoudelijk Reglement